Kultura i biznes

Przedsiębiorcy mało zainteresowani czy mocno zapracowani?

Przedsiębiorcy mało zainteresowani czy mocno zapracowani?

W lokalnej gazecie i portalu internetowym Tygodnika Siedleckiego opublikowany został artykuł pod tytułem „East Business Club rozpoczął działalność, ale... Przedsiębiorcy mało zainteresowani”  relacjonujący ostatnie spotkanie w Łukowie. Pragnę szczerze podziękować Panu redaktorowi Piotrowi Giczeli za wywołanie dyskusji na temat klubu East Business Club, który prowadzę od końca 2012 roku.

Nadmienię tylko, że nie jest to żadna nowa inicjatywa w tym regionie, lecz cały czas rozwijająca się organizacja zrzeszająca Przedsiębiorców. Pierwszy artykuł na temat tej inicjatywy na portalu Tygodnika Siedleckiego pojawił się w październiku 2012 roku i nie przerwanie na skrzynkę redakcyjną wysyłane były informacje o kolejnych spotkaniach. Jeszcze raz dziękuję, iż po ponad roku znów Przedsiębiorcy w Siedlcach mogą zapoznać się z ideą East Business Club.

Koordynatorka działań biznesowo-marketingowych w Łukowie, Wanda Szaniawska, rozesłała do lokalnych mediów zaproszenia i informacje prasowe dotyczące kolejnego spotkania w Łukowie. Rozumiem, że redaktor Tygodnika Sieleckiego nie chciał publikować notatki w niezmienionej wersji, dlatego zaczął analizować całą sytuację dzwoniąc między innymi do Koordynatorki  i wertując naszą stronę internetową wraz z publicznie dostępnym regulaminem. Niezrozumiałym jest jednak dla mnie dlaczego nie skontaktował się z dyrektorem prowadzącym klub w mojej osobie. Adres mailowy i dwa numery telefonów, łączące bezpośrednio ze mną, nie doprowadziły do wspólnej rozmowy, która mam nadzieje sporo by wyjaśniła.

Najbliższe tematy prelekcji merytorycznych zostały opracowane na podstawie ankiety internetowej przeprowadzonej w grudniu 2013 wśród Przedsiębiorców z Łukowa, Siedlec, Mińska Mazowieckiego i Sokołowa Podlaskiego. Tym sposobem zainteresowani wypowiedzieli się jakie tematy mogą pomóc im w rozwoju własnej firmy. Pragnę zwrócić uwagę, że prelekcja merytoryczna jest składową spotkań otwartych klubów działających w ramach Polish Business Club, ale najważniejszym jest stworzenie przestrzeni do wymiany kontaktów i doświadczeń pomiędzy Przedsiębiorcami.

Wracając do początków czyli przełomu 2012/2013 roku. Inicjatywa zrodziła się z inspiracji grupą osób prowadzących własne firmy w różnych miastach. Już wtedy wiedzieli, że model nawiązywania współpracy, kontaktów, reklamy i sprzedaży zmienia się. W Polsce coraz trudniej jest prowadzić firmę nie mając zaufanych ludzi wokół siebie. Podstawą udanych relacji biznesowych jest zaufanie i bezpośrednia relacja, a nie ekran komputera i słuchawka telefonu.

Polish Business Club celowo nie jest fundacją, stowarzyszeniem czy innym podmiotem non profit z jednego powodu - uczciwości wobec partnerów i firm członkowskich. Jednym z celów istnienia PBC w Polsce jest to, aby jego członkowie mogli zarabiać więcej, rozwijać się szybciej i współpracować z ludźmi których znają. Jeśli właściciele firm będą zadowoleni ze współpracy i zaproszą kolejnych swoich partnerów do grupy, którą sami tworzą, dopiero wtedy jest to zysk dla Polish Business Club. Firmy, która łączy ludzi w biznesie i poprzez biznes, do niczego nie zmuszając. Będąc właścicielem dwóch firm jestem niezależny, nikt do niczego nie może mnie zmusić. Może jedynie spowodować, że będę chciał. Taka jest natura większości osób, które wybrały własny biznes, a nie pracę na etacie.  

Wymienione kwoty członkostwa w klubie są uzależnione od jego rangi.  W przypadku klubu lokalnego, o którym mowa są to kwoty netto w wysokości 400 lub 1200 zł. Składka członkowska zależy od wielkości firmy przystępującej oraz celów, które chce zrealizować funkcjonując w nim. Klub regionalny, funkcjonujący w Warszawie, zrzesza firmy działające powyżej dwóch lat oraz o zasięgu działania na całe województwo mazowieckie. Każda nowa osoba może uczestniczyć w dwóch dowolnych spotkaniach otwartych klubu, pokrywając jedynie koszty cateringu i produkcji materiałów. Dzięki temu podejmuje świadomą decyzje czy udział w tych spotkaniach przynosi dla niej korzyści i czy chce zostać członkiem klubu.

Od samego początku miałem świadomość istnienia Stowarzyszenia Polski Klub Biznesu i bardzo cenię dorobek jego inicjatorów.  Lata świetności tej organizacji przypadają na lata 90. ubiegłego wieku. Obecnie większość członków Stowarzyszenia ma po kilkadziesiąt lat i nie ma już tylu sił, aby walczyć o przestrzeń do prowadzenia biznesu w Polsce. W naszym kraju i na świecie pod taką samą lub podobną nazwą funkcjonuje wiele organizacji. W ramach Polish Business Club dążę także do zjednoczenia klubów polonijnych, aby ich członkowie mogli współdziałać nie tylko lokalnie, ale i międzynarodowo. Mapę klubów można zobaczyć na http://plbclub.pl/o-nas/polish-business-club-in-the-world.html

Każde spotkanie otwarte rozpoczyna się od przedstawienia klubu i jego idei. Następnie każdy z uczestników ma około minuty na przedstawienie się, opowiedzenie czym się zajmuje, co go wyróżnia i w jaki sposób można mu pomóc. Pierwszą część spotkania kończy przerwa kawowa, w trakcie której uczestnicy osobiście rozmawiają z osobami, z którymi chcieliby nawiązać współpracę, bądź zainteresowała ich prowadzona przez tę osobę działalność. Wymiana wizytówek pomiędzy uczestnikami następuje po to, aby w kilka dni po spotkaniu klubu mogli spotkać się osobiście i porozmawiać o szczegółach ewentualnej współpracy. Networking jest najprostszym sposobem na poznanie nowych i otwartych ludzi, którzy zamiast siedzieć za biurkiem i czekać na klienta sami wychodzą do niego. W networkingu branża jaką reprezentują nie ma znaczenia. Niejednokrotnie spotkałem się z przypadkiem gdy osoba zapoznana w trakcie spotkania networkingowego, z branży totalnie niezwiązanej z moim profilem działalności, do której skierowałbym swoją ofertę w ostateczności, poleciła moje usługi swojemu znajomemu. Tak właśnie działa ta egzotycznie brzmiąca dziedzina biznesu.

Mało kto wie, iż początki BCC w Polsce również bazowały na networkingu, wymianie kontaktów i współpracy. Dopiero w fazie zmian i ogromnego rozwoju przedsiębiorczości w Polsce, BCC zaczęło ukierunkowywać swoje działania na ochronę zrzeszonych firm i lobbowanie za zmianami ustaw. Członkostwo roczne w tej organizacji kosztuje ponad 10 000 zł, a nie przyjmują każdej osoby w swoje szeregi.

O Stowarzyszeniu Przedsiębiorców Ziemi Łukowskiej, któremu przewodniczy Pani Urszula Bancerz, mogę powiedzieć jedynie pozytywne słowa. Pani Urszula jest charyzmatyczną businesswomen, dzięki której w dużej mierze te Stowarzyszenie funkcjonuje. Wiele osób mi znanym ma na ten temat podobne zdanie.  W życiu nie chodzi o to aby dzielić na lepszych i gorszych, jak próbował oceniać w komentarzach pod artykułem Pan redaktor, lepiej jest łączyć to, co dobre. Dzięki takiemu właśnie podejściu w styczniu 2013 roku w Łukowie odbyło się liczne spotkanie członków EBC i SPZŁ oraz zaproszonych gości, wśród których było również kilku dziennikarzy, a także obie lokalne telewizje. Sama Pani Urszula zachęcała Łukowian do członkostwa w Stowarzyszeniu, które prowadzi, gdyż tak jak brzmi hasło przewodnie EBC „Współpraca to klucz do sukcesu”. Niestety nie wszyscy jeszcze to rozumieją. Galeria ze spotkania http://plbclub.pl/aktualnosci/galeria-zdjec.html

Prawdopodobnie nie udało mi się odnieść do wszystkich pytań zadanych przez Pana redaktora w artykule. Liczę jednak na osobiste spotkanie i rozmowę na temat wspierania przedsiębiorczości w regionie i Siedlcach - skąd pochodzę. Zachęcam również do zainicjowania stałej kolumny biznesowej publikowanej na łamach portalu i gazety.

Wszystkich, których zainteresowała ta dyskusja i chcą sami się przekonać o korzyściach płynących z niezobowiązującego spotkania klubu zapraszam 20 marca 2014 na godzinę 17.00 do salonu samochodowego Autoryzowanego Dealera VW CARSED w Siedlcach. Prelekcję na temat "Zmiana przepisów w zakresie odliczania podatku VAT z tytułu nabycia pojazdów samochodowych i paliwa do ich napędu oraz innych wydatków z nimi związanych" wygłosi Grzegorz Olczak - Starszy Inspektor WSP ds. Bieżącej Obsługi Urzędu Skarbowego w Siedlcach, który podczas swojego wystąpienia poruszy istotne kwestie dotyczące eksploatacji pojazdów do celów firmowych jak i prywatnych.
Koszt udziału to standardowo 30 zł brutto przy rejestracji przed spotkaniem http://siedlce.ebclub.pl

Z wyrazami szacunku
Sławomir Stańczuk
Dyrektor lokalny East Business Club
Prezes Zarządu Polish Business Club Sp. z o.o.

 

„Wszyscy wiedzą, że czegoś się nie da zrobić.
Przychodzi ktoś, kto o tym nie wie i on właśnie to robi!”

A. Einstein